תפקודים ניהוליים חלק א

תפקודים ניהוליים חלק א’: מה הם תפקודים ניהוליים ואיך העם קשורים לילדים שלנו?

“נו… למה לוקח לך כל כך הרבה זמן?”, “שוב שכחת את המעיל? איפה הראש שלך בכלל?”, “מה כל-כך קשה בלשמור על תיק מסודר?”, “שוב התפרצת בכיתה? לא יכולת לספור עד 10?”
נשמע לכם מוכר? יתכן שזה הכל עניין של תפקודים ניהוליים….

אז מה הם בעצם תפקודים ניהוליים?

כל פעולה משמעותית שאנחנו מבצעים ביומיום כרוכה בפעילות מוחית המערבת אוסף רחב של תפקודים קוגניטיביים. חלק מהתפקודים הללו כוללים יכולות ניהוליות. לדוגמה:

יוזמה– היכולת להתחיל פעילות או משימה.
ארגון – היכולת לתכנן פעולות בשלבים הגיוניים
בקרה עצמית– היכולת לבדוק ולבקר את התוצר, ולתקנו במידה ונדרש.

וויסות ושליטה עצמית– היכולת לפעול מתוך שיקול דעת בסבלנות ואיפוק.
גמישות מחשבתית– היכולת להפיק לקחים ולהסתגל למצבים שונים ומשתנים.
אצל מרבית האנשים התפקודים הניהוליים מופעלים באופן טבעי ומתחילים לבוא לידי ביטוי בצורתם הבסיסית כבר בגילאי הגן. בהמשך השנים, חשיבותם של תפקודים אלה גוברת, ויש להם השפעה מכרעת על התנהלותו של הילד בביה”ס. מדוע? אציג מספר דוגמאות כהסבר:
נתחיל עם הכנת שיעורי הבית. משימה לא פשוטה לביצוע בעולם המוצף בגירויים מכל עבר. כדי שילד “יגייס” עצמו לביצוע משימה מסוג זה, הוא זקוק ל”מנהל” פנימי חזק, שיורה לו לשבת להכין את שהוטל עליו תוך התעלמות וויתור על הגירויים שסביבו.
דוגמה נוספת: דמיינו שבמהלך שיעור בכיתה, ה”מנהל” שבמוחו של הילד שלנו “שוכח” להודיע ל”קשב” שעליו להתמקד בדברי המורה. וכך, בעוד שהמורה עסוק בלימוד החומר הנלמד, הילד שלנו “מעופף” לו בעולם מחשבות משלו. לתפקודים ניהוליים תהיה השפעה מכרעת גם במקרה של משימה דוגמת מבחן. ילד הלומד לקראת מבחן (ועל אחת כמה וכמה כשמדובר במבחן עם חומר מורכב), זקוק אף הוא ל”מנהל” שיורה לו כיצד להיערך לקראת המשימה בצורה יעילה, כלומר, איך להתארגן ולנהל את הזמן כך שהלמידה תהיה אפקטיבית.

תפקודים ניהוליים

ולסיום, דוגמה נוספת, הקשורה דווקא לפן ההתנהגותי. נניח שילדכם מרגיש פגוע מאוד מדברים שאמר לו אחד הילדים. כדי שילדכם יצליח לעצור את עצמו מלהגיב בצורה אימפולסיבית שעלולה להיות אלימה, הוא זקוק ל”מנהל הפנימי”, אשר יורה לו לעצור. לחשוב רגע ואולי ולפעול בדרך אחרת.
במידה והגעתם עד כאן – הנושא כנראה מעניין אתכם….

מזמינה אתכם לקרוא את כתבת ההמשך: תפקודים ניהוליים חלק ב’

נילי (רוזנטל) מנור
 מומחית ללקויות למידה
מנהלת מרכז קשובים

הנגר 24 הוד השרון, טל’:

073-7274300