סוגי אבחונים

הילד מתקשה בלימודים? מתלבטים האם צריך אבחון? טובעים בים המידע על סוגי אבחונים?

 

קבלו את המדריך המלא על כל סוגי אבחונים וההבדלים ביניהם. אז בואו נעשה סדר.

נתחיל משלושה סוגי אבחונים הכי נפוצים:

אבחון דידקטי:

הגורם המאבחן: מאבחן דידקטי
אבחון להערכת תפקודי למידה לצורך זיהוי סגנון למידה ואפיון פרופיל לומד.
התחומים הנבדקים כוללים קריאה, כתיבה ותפקודי שפה, יכולות חשיבה, קשב ותפקודים ניהוליים, יכולות ויזו-מוטוריות ותפקודי זיכרון.
מטרת האבחון להמליץ על דרכי למידה והוראה המותאמות לפרופיל התלמיד, כפי שעלה באבחון, אלה יהוו את הבסיס לתכנית עבודה אישית שתבנה עבורו.
בגיל הבוגר (חטה”ב ותיכון), במקרים בהם צורת ההיבחנות אינה מאפשרת לתלמיד לבטא את ידיעותיו בתחום בו הוא נבחן, ימליץ המאבחן על מתן התאמות בדרכי היבחנות. אבחון זה תקף עבור מרבית ההתאמות לבחינות הבגרות (מכונות התאמות ברמה 1, 2).

אבחון פסיכולוגי:

הגורם המאבחן: פסיכולוג חינוכי
אבחון זה הינו משלים לאבחון הדידקטי ומתבצע, במידת הצורך, בהמלצת המאבחן הדידקטי. באבחון מבצעת הערכה של הפוטנציאל האינטלקטואלי (מנת המשכל) של התלמיד, כמו כן נבדקים תחומי החוזק והחולשה בתחום הרגשי, הקוגניטיבי וההתנהגותי ומידת השפעתם על תהליכי הלמידה.
ע”פ דרישות משה”ח, בגיל הצעיר (בי”ס יסודי) נדרשת השלמה זו לצורך קבלת זכאות לסיוע של הוראה מתקנת במסגרת ביה”ס (שעות שילוב).
בגיל הבוגר נדרשת ההשלמה לצורך בחינת זכאות התלמיד להתאמות מורכבות במבחנים (המכונות התאמות ברמה 3), דוגמת היבחנות בע”פ ומבחן מותאם.

אבחון פסיכו-דידקטי:

הגורם המאבחן: מאבחן דידקטי ופסיכולוג חינוכי.
אבחון זה כולל את שני האבחונים יחד: הדידקטי והפסיכולוגי (ומכאן שמו: פסיכו’-דידקטי),
ולכן לרב מתבצע ע”י שני אנשי מקצוע, כל אחד מומחה בתחומו: מאבחן דידקטי ופסיכולוג חינוכי, ובשתי פגישות נפרדות.
לאחר עריכת האבחון הדידקטי מתבצעת השלמת חלקו הפסיכולוגי. דוח האבחון המסכם נכתב בהלימה לממצאי שני האבחונים.

אבחון קשב:

הגורם המאבחן: רופא (נויירולוג, פסיכיאטר, או רופא ילדים).
אבחנה של הפרעת קשב וריכוז הינה אבחנה קלינית, ולכן הגורם היחיד המוסמך לקבוע קיומה של הפרעה זו הוא רופא.
בחלק מהמקרים, יומלץ לבצע בנוסף אבחון קשב ממוחשב (כגון, T.O.V.A, MOXO, C.R.B וכו’) המשמש כלי עזר בתהליך האבחנה.

סוגי אבחונים שונים עוזרים לנו לקבל תמונה מקיפה של כל הקשיים ולהתאים טיפול בהתאם.

חשוב לדעת!

קיימת חשיבות לאיתור מוקדם של קשיי למידה. ככל שאלה מאובחנים בגיל צעיר, הסיכוי לשפר תחומים אלו, ע”י הקניית אסטרטגיות למידה והוראה מתקנת, גבוה יותר.

© נילי (רוזנטל) מנור, מומחית ללקויות למידה, מאבחנת דידקטית מוסמכת.

ליעוץ והדרכה פרטנית התקשרו כבר היום:

 073-7274300