הוראה מתקנת, אסטרטגיות למידה ומה שביניהן

מה זה בכלל הוראה מתקנת?

הוראה מתקנת היא כלי המאפשר טיפול בקשיי למידה באמצעות שיטות לימוד המותאמות לצרכי הלומד וסגנון עבודתו.
בניית תכנית העבודה מתבססת על ממצאי אבחון דידקטי, ובהיעדר אבחון כזה, יוקדשו שני המפגשים הראשונים להערכת רמת התפקוד הלימודי ביחס למצופה ע”פ גיל וכיתה, ולזיהוי מוקדי הקושי והחוזקות של התלמיד.
מטרת העבודה בהוראה מסוג זה, היא חיזוק מיומנויות קריאה, כתיבה ולעיתים גם חשבון. שיפור מיומנויות אלה יעיל בעיקר בגילאים הצעירים ולכן הוראה זו מומלצת בעיקר לתלמידים בגילאים בית הספר היסודי (כיתות א – ה).
מטרה נוספת, חשובה לא פחות, היא טיפוח תחושת המסוגלות של התלמיד, חיזוק הדימוי העצמי שלו וערור המוטיבציה שלו ללמידה (שבמקרים רבים נמצאת במגמת ירידה נוכח הקשיים האובייקטיביים).
חשוב להבהיר כי מילה “מתקנת” במונח, מתייחסת כמובן אך ורק להוראה ולא לתלמיד, חלילה. ובמילים אחרות: המורה מבצע תיקון/שינוי בדרך ההוראה באופן כזה שתתאים לסגנון הלמידה של תלמיד. מסיבה נהוג לכנות הוראה זו גם כהוראה מוכוונת או הוראה מותאמת.

עם העלייה בגיל התלמיד ובכיתה, ובמקביל לתוכניות הלימודים בבית הספר, מועבר הדגש בעבודה להקניה של אסטרטגיות למידה.

מהן אסטרטגיות למידה?

הוראה מותאמת

תלמידים בוגרים יותר יפיקו תועלת בעיקר מהוראת אסטרטגיות למידה. במהלך השיעורים רוכש התלמיד אסטרטגיות ודרכי למידה אשר מאפשרות לו לעקוף את קשייו, ובמקביל, להישען על מוקדי הכח שלו בלמידה וערוצי הלמידה המתאימים לו. המטרה המרכזית בהקניית אסטרטגיות למידה היא לאפשר לתלמיד להפוך בהדרגה ללומד עצמאי.

נילי (רוזנטל) מנור
מאבחנת דידקטית מוסמכת
מומחית ללקויות למידה
מנהלת מרכז קשובים, הוד השרון
הנגר 24 הוד השרון,

לקביעת פגישה או יעוץ צלצלו:

073-7274300